ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ LIFE+ KAI ΕΡΓΟΛΑΒΙΕΣ ΑΙΟΛΙΚΩΝ



ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΑ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ ΚΑΙ ΔΥΟ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ LIFE+ 


Ο ΣΥΡΙΖΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΑ ΤΟΥ ΣΤΑΘΑΚΗ
   
 ΜΕΡΟΣ Α

ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΑ ΤΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ANDROSSPA
  
Εισαγωγή 

H εταιρεία ΑΙΟΛΙΚΗ ΑΝΔΡΟΥ – ΡΑΧΗ ΞΗΡΟΚΟΜΠΙ Α.Ε. του ομίλου Μυτιληναίος κατείχε την υπ’ αρ. πρωτ. Δ6/Φ17.282/2443/28.05.2003 (αρ. πρωτ. ΡΑΕ ΑΔ 00533) άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για αιολικό σταθμό ονομαστικής ισχύος 15,3 MW στη θέση «ΡΑΧΗ ΞΗΡΟΚΟΜΠΙ» του Δήμου ΚΟΡΘΙΟΥ του Νομού Κυκλάδων. Η άδεια παραγωγής τροποποιήθηκε, από 18 ανεμογεννήτριες ενδεικτικού τύπου Vestas V-52, ισχύος 0,85MW έκαστη, με διάμετρο πτερωτής 52m, σε 5 ανεμογεννήτριες ενδεικτικού τύπου Vestas V-90 ισχύος 3MW έκαστη, με διάμετρο πτερωτής 82 m και ως εκ τούτου ως προς την εγκατεστημένη ισχύ του σταθμού από 15,3MW σε 15MW. Η εταιρεία υπέβαλε στις 21.7.2011 αίτηση με ελλιπή φάκελο περιβαλλοντικής αδειοδότησης των αιολικών. Ο φάκελος συμπληρώθηκε και διαβιβάστηκε στις 4.10.2011 στις συναρμόδιες υπηρεσίες του ν.4014/11 για γνωμοδοτήσεις και δημοσιοποίηση/διαβουλευση με τους ενδιαφερομένους πολίτες/φορείς. Ο αιολικός σταθμός αδειοδοτήθηκε με την υπ' αριθ. 7615/05 Απριλίου 2018 απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του αναπληρωτή υπουργού περιβάλλοντος και ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου. 

Πηγή: http://www.rae.gr/geo/

Το έργο ANDROSSPA - Management of the SPA site of Andros Island to achieve a favourable conservation status for its priority species - LIFE10 NAT/GR/000637, είχε διάρκεια από 01 Σεπτεμβρίου 2011 έως 28 Φεβρουαρίου 2017 και συνολικό προϋπολογισμό 1,805,749.00 €, με εισφορά Ε.Ε. 1,354,312.00 €, συντονιστή (εταίρο) τον Δήμο Άνδρου και εταίρους την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και την Nature Conservation Consultants ΕΠΕ (NCC) NCC Ltd, εταιρεία συμβούλων περιβαλλοντικού σχεδιασμού.

http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=search.dspPage&n_proj_id=4091
Βλ. Ιστοσελίδα προγράμματος http://www.androslife.gr/
Στόχοι προγράμματος http://www.androslife.gr/?page_id=36
Συμπράττοντες φορείς http://www.androslife.gr/?page_id=40

 
Πηγή: http://natura2000.eea.europa.eu/


Το έργο ANDROSSPA συσχετίζεται με το LIFE ANDROS PARK - Conservation of priority species and habitats of Andros Island protected area integrating socioeconomic considerations / LIFE16 NAT/GR/000606 (θεωρείται ότι οι στόχοι του ANDROSSPA συμπεριλαμβάνονται στο έργο).

http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=search.dspPage&n_proj_id=6222
http://www.life-androspark.gr/index.php/the-project/linkage-with-other-projects/
http://www.life-androspark.gr/
 
Συντονιστής εταίρος είναι το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και με εταίρους την Nature Conservation Consultants ΕΠΕ (NCC), τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό «ΔΗΜΗΤΡΑ», την Καΐρειο Βιβλιοθήκη, Δήμος Άνδρου, την MOm, Εταιρία για την Μελέτη και Προστασία της Μεσογειακής Φώκιας και το Fundación CBD para la conservación de la Biodiversidad y su Habitat

Στην Άνδρο τρέχει και το έργο:Life terracescape - Εmploying land stewardship to transform terraced landscapes into green infrastructures to better adapt to climate change / LIFE16 CCA/GR/000050

http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=search.dspPage&n_proj_id=6306

                                                                    
ΤΟ ANDROSSPA, Η ΖΩΝΗ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΑ RADAR ΤΗΣ NCC


Πρωταρχικός στόχος του "ANDROSSPA" ήταν να προτείνει βασικά εργαλεία διαχείρισης και υποδομής της ΖΕΠ Άνδρου, με πρώτο το Σχέδιο Διαχείρισης της ΖΕΠ που θα προδιέγραφε το καθεστώς διαχείρισής της και τα αναγκαία διαχειριστικά μέτρα που θα χρειαζόταν να υλοποιηθούν σε ορίζοντα πενταετίας. Με βάση το Σχέδιο Διαχείρισης θα έπρεπε να εφαρμοστούν στοχευμένες δράσεις για τη μακροπρόθεσμη διαχείριση της ΖΕΠ της Άνδρου, και την άμεση προστασία του Μαυροπετρίτη (Falco eleonorae), του Σπιζαετού (Hieraaetus fasciatus), του Αιγαιόγλαρου (Larus audouinii) και του Θαλασσοκόρακα (Phalacrocorax aristotelis desmarestii). Τα αποτελέσματα αυτών των δράσεων αναμενόταν να οδηγούσαν σε σημαντική βελτίωση της κατάστασης διατήρησης των 4 ειδών προτεραιότητας στη ΖΕΠ της Άνδρου. Οι δράσεις που θα εφαρμόζονταν έπρεπε να επικεντρωθούν στις πλέον άμεσες απειλές που αντιμετωπίζουν αυτά τα είδη προτεραιότητας στα ενδιαιτήματα αναπαραγωγής και τροφοληψίας τους, σε συμφωνία με τις κατευθυντήριες γραμμές και προτεραιότητες που καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Birdlife International, στα Διεθνή Σχέδια Δράσης Ειδών για τα 4 είδη-στόχους. Η μελέτη για την θεσμοθέτηση του σχεδίου διαχείρισης εκπονήθηκε από την εταιρεία NCC ΕΠΕ και κατέληξε στην πρόταση ένταξης της περιοχής μελέτης στην κατηγορία «Φυσικά Περιφερειακά Πάρκα» του άρθρου 5 του ν. 3937/2011, δεδομένου ότι εκτός των άλλων περιελάμβανε σημαντικά είδη, κυρίως ορνιθοπανίδας, που χρήζουν προστασίας αλλά και εκτάσεις μεγάλης οικολογικής και βιολογικής αξίας. Τα όρια του Περιφερειακού Πάρκου προτάθηκε να περιλάβουν και άλλες περιοχές πέραν των ορίων των περιοχών του δικτύου Natura 2000 με κωδικό GR4220028 (ΖΕΠ) και GR4220001 (ΤΚΣ), με οριοθέτηση ζωνών και επιβολή όρων προστασίας και διαβάθμιση καθεστώτων προστασίας και διαχείρισης με βάση τις προβλέψεις του ν. 3937/2011. Για τον καθορισμό των διαβαθμισμένων ζωνών προστασίας τέθηκαν κριτήρια με πρωταρχικό αυτό της προστασίας των τεσσάρων ειδών ορνιθοπανίδας του προγράμματος, στοχεύοντας στην σημαντική βελτίωση της κατάστασης διατήρησης τους. Όπως αναφέρεται στην μελέτη: «Ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως φυσικό πάρκο αποσκοπεί στη διαφύλαξη της φυσικής κληρονομιάς και των σημαντικών στοιχείων της βιοποικιλότητάς της, καθώς και στη διατήρηση της οικολογικής της ποιότητας, με παράλληλη παροχή στο κοινό δυνατοτήτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και φυσιολατρικών δραστηριοτήτων. Επιτρέπει επίσης τη διατήρηση χρήσεων όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία, οι οποίες με κατάλληλες ρυθμίσεις μπορούν να αποτελέσουν βασικές παραμέτρους όπως αυτή της υποστήριξης της βιοποικιλότητας της Άνδρου και της προστασίας των ειδών στόχων και παράλληλα να καταστούν πιο ανταγωνιστικές και οικονομικά ελκυστικές σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.» Στην «Ζώνη Α – Περιοχές Προστασίας της Φύσης», του σχεδίου διαχείρισης περιλαμβάνονται εκτάσεις που διατηρούν, σε σημαντικό βαθμό, τα φυσικά τους χαρακτηριστικά και παρουσιάζουν ιδιαίτερο οικολογικό και βιολογικό ενδιαφέρον λόγω της παρουσίας σπάνιων ειδών ορνιθοπανίδας ή/ και αποτελούν περιοχές κρίσιμες για την προστασία και αναπαραγωγή τους και περιοχές με σημαντική βιοποικιλότητα και μοναδική αισθητική αξία (παράκτιοι υγρότοποι).

Βλ. Παραδοτέα / σχέδιο διαχείρισης http://www.androslife.gr/material/mp01-diax.pdf

Στο σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία της περιοχής μελέτης περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία αιολικών σταθμών. Οι ρυθμίσεις αυτές είναι οι εξής: Για το σύνολο των υποπεριοχών της Ζώνης Α΄ δεν επιτρέπεται. - η εγκατάσταση και λειτουργία Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας, - η διάνοιξη οδικού δικτύου, - Η λατομική – εξορυκτική δραστηριότητα, - η κατασκευή Γραμμών Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Για το σύνολο του Φυσικού Περιφερειακού Πάρκου (εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά στους όρους και περιορισμούς των επιμέρους ζωνών προστασίας) επιτρέπεται: α) Η εγκατάσταση και λειτουργία έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με χρήση φωτοβολταϊκών στοιχείων, γεωθερμικών πεδίων, αιολικού δυναμικού κ.λ.π., σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, μετά από εκπόνηση των προβλεπόμενων από το ν. 4014/2011 Ειδικών Οικολογικών Μελετών και Δέουσας Εκτίμησης των επιπτώσεων στο αντικείμενο προστασίας της περιοχής. Σε περίπτωση αδειοδότησης έργων Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας απαιτείται η τοποθέτηση τηλεμετρικών συστημάτων (ραντάρ ή άλλων) ελέγχου της λειτουργίας των ανεμογεννητριών, προκειμένου να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος πρόσκρουσης των πτηνών σε αυτές. Η πιστοποίηση της σωστής λειτουργίας τέτοιων συστημάτων πρέπει να αποδεικνύεται στο πλαίσιο κατάλληλου προγράμματος επιστημονικής παρακολούθησης. Επίσης ισχύουν οι ρυθμίσεις που αναφέρονται στο άρθρο 5Β της ΚΥΑ Η.Π. 8353/276/Ε103/2012 «Τροποποίηση και συμπλήρωση της υπ’ αριθ. 37338/1807/2010 κοινής υπουργικής απόφασης «Καθορισμός μέτρων και διαδικασιών για τη διατήρηση της άγριας ορνιθοπανίδας και των οικοτόπων/ενδιαιτημάτων της, σε συμμόρφωση με την Οδηγία 79/409/ΕΟΚ....» (Β΄ 1495).

 Παρουσίαση του έργου στα γραφεία στην Αθήνα της Ε.Ε., 10-2-2014, αριστερά ο κ. Δημαλέξης

Βασικός εταίρος της Nature Conservation Consultants ΕΠΕ (NCC) NCC Ltd, είναι ο επιστημονικός διευθυντής της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας (ΕΟΕ) την περίοδο 2006-2010 κ. Αναστάσιος Δημαλέξης, γνωστός και από τις μελέτες: "Εκτίμηση των επιπτώσεων στην ορνιθοπανίδα από τη δημιουργία και λειτουργία Αιολικών Πάρκων", "Προσδιορισμός και χαρτογράφηση των ορνιθολογικά ευαίσθητων ευαίσθητων στα αιολικά πάρκα περιοχών της Ελλάδας" και "Προσδιορισμός συμβατών δραστηριοτήτων σε σχέση με τα είδη χαρακτηρισμού των Ζωνών Ειδικής Προστασίας της ορνιθοπανίδας", κείμενα που χαρακτήρισαν και καθόρισαν την μοιραία, για τα ορνιθολογικά συμφέροντα, στροφή της ΕΟΕ με την αποδοχή της άποψης ότι αιολικά και ορνιθοπανίδα μπορούν να συνυπάρξουν, http://www.ornithologiki.gr/page_cn.php?tID=2974&aID=1327 .

Η συμπερίληψη διατάξεων, περί υποχρέωσης τοποθέτησης τηλεμετρικών συστημάτων (ραντάρ ή άλλων) ελέγχου της λειτουργίας των ανεμογεννητριών, στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ίδρυση Φυσικού Περιφερειακού Πάρκου στην Άνδρο, προκειμένου να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος πρόσκρουσης των πτηνών σε αυτές, με την πιστοποίηση της σωστής λειτουργίας τέτοιων συστημάτων να αποδεικνύεται στο πλαίσιο κατάλληλου προγράμματος επιστημονικής παρακολούθησης, σε συνδυασμό με τις ρυθμίσεις που αναφέρονται στο άρθρο 5Β της ΚΥΑ Η.Π. 8353/276/Ε103/2012, μάλλον παραπέμπουν σε φωτογραφική διάταξη όπως θα δούμε στη συνέχεια, όσο για τις διατάξεις του άρθρου 5Β της ανωτέρω ΚΥΑ πρόκειται για ένα ακόμη "ίχνος" του δραστήριου αυτού εργολάβου έργων περιβαλλοντικών σχεδιασμού, που δεν είναι της παρούσης να ανιχνευθεί σε αυτή την ανάρτηση. Ενδεικτικά βλ. τα σχετικά με αυτές τις ρυθμίσεις σχόλια στη διαβούλευση της κας Μπιρμπίλη στο άρθρο 6 "Μέτρα ειδικής προστασίας για τη χωροθέτηση και λειτουργία Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ)" της ΚΥΑ των λεγόμενων "οριζοντίων μέτρων",  αρχικής εμπνεύσεως του λαμπρού επιστήμονος, για την συνύπαρξη ανεμογεννητριών και βιοποικιλότητας http://www.opengov.gr/minenv/?p=1220 που κατέστησαν την βιολογία μέρος του προβλήματος των αιολικών στην άγρια φύση. Το σχέδιο ΚΥΑ καθιστούσε συμβατά τα αιολικά εντός των ΖΕΠ, μέσω κάποιων “οριζόντιων μέτρων” μη λαμβάνοντας υπ’ όψιν, ότι για την διαφύλαξη, συντήρηση και αποκατάσταση των βιότοπων-οικότοπων για την άγρια ορνιθοπανίδα κατά την Οδηγία 79/409 για την άγρια ορνιθοπανίδα δεν αρκεί η δημιουργία ζωνών προστασίας, η συντήρηση και διευθέτηση σύμφωνα με τις οικολογικές απαιτήσεις των οικότοπων που βρίσκονται στο εσωτερικό και στο εξωτερικό των ζωνών προστασίας, η αποκατάσταση των κατεστραμμένων βιότοπων·και η δημιουργία νέων. Για τα είδη που αναφέρονται στο παράρτημα I της Οδηγίας πρέπει να προβλέπονται μέτρα ειδικής διατήρησης, που αφορούν τον οικότοπό τους (όπως και για τα αποδημητικά είδη που δεν μνημονεύονται στο παράρτημα I) και στις ΖΕΠ πρέπει να υιοθετούνται κατάλληλα μέτρα για να αποφεύγεται η ρύπανση και η υποβάθμιση των οικοτόπων καθώς και οι επιζήμιες για τα πτηνά διαταράξεις, όταν αυτές έχουν σημαντικές συνέπειες σε σχέση με τους αντικειμενικούς στόχους του άρθρου 4 της οδηγίας για τα άγρια πουλιά. Τα αιολικά εντός των βιοτόπων των προστατευομένων ειδών αποτελούν εκ των πραγμάτων παράγοντα ρύπανσης, υποβάθμισης τους και μέσο παρενόχλησης και γενοκτονίας τους. ΜΕ ΠΡΟΘΕΣΗ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕΣΩ ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ.





Η μελέτη «Προσδιορισμός συμβατών δραστηριοτήτων σε σχέση με τα είδη χαρακτηρισμού των Ζωνών Ειδικής Προστασίας της ορνιθοπανίδας», του γραφείου μελετών Τάσος Δημαλέξης (πρίν την NCC), κόστισε 120.000 ευρώ και συνοδευόταν και αυτή από σχέδιο ΚΥΑ. Όπως αναφέρει ένας άλλος εταίρος του κ. Δημαλέξη: "Η NCC είναι εταιρεία παροχής συμβούλων σε θέματα περιβαλλοντικού σχεδιασμού, με έμφαση στη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας στην Ελλάδα και στις γύρω περιοχές. Τα μέλη της έχουν συντονίσει ή συμμετάσχει στην υλοποίηση άνω των 14 έργων LIFE Φύση και LIFE Περιβάλλον, κατά τα τελευταία 13 χρόνια σε συνεργασία με υπουργεία, περιφέρειες και τοπικές δημόσιες αρχές, ΜΚΟ και ερευνητικά ινστιτούτα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η τεχνογνωσία και η εμπειρία που αποκτήθηκε από την NCC κατά την υλοποίηση των έργων αυτών σε ένα ευρύ πεδίο εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένου και του συντονισμού επιστημονικών έργων LIFE, αφορούσε στην ανάπτυξη γενικών κατευθυντήριων γραμμών/οδηγιών για την αξιολόγηση των επιπτώσεων στα πουλιά από την κατασκευή και λειτουργία αιολικών πάρκων στην Ελλάδα, στη χαρτογράφηση όσον αφορά στις επιπτώσεις των αιολικών πάρκων σε είδη πτηνών προτεραιότητας στην Ελλάδα, στην αξιολόγηση των επιπτώσεων και των μέτρων άμβλυνσης του σχεδιασμού για συγκεκριμένα αιολικά πάρκα, στα πουλιά της στεριάς και της θάλασσας και της βιοποικιλότητας στον τομέα ερευνών, τηλεμετρίας, GIS και στην ανάπτυξη βάσεων δεδομένων και διαφόρων τεχνικών διαβούλευσης για την αξιολόγηση τοποθεσιών και έργων διαχείρισης."
Βάσει ποιας βιβλιογραφίας και ανάλυσης κινδύνων ή εκτίμησης επιπτώσεων, στο άρθρο 5 του σχεδίου ΚΥΑ της ομάδας μελέτης «Προσδιορισμός συμβατών δραστηριοτήτων σε σχέση με τα είδη χαρακτηρισμού των Ζωνών Ειδικής Προστασίας της ορνιθοπανίδας», εκτιμήθηκε ότι θα προέκυπταν σημαντικές επιπτώσεις από την εγκατάσταση και λειτουργία ΑΣΠΗΕ μόνο για κάποια είδη προτεραιότητας (οπότε η πρόταση προέβλεπε κάποιες συγκεκριμένες Ζώνες Ειδικής Προστασίας με απαγόρευση αιολικών), ενώ για άλλα προτάθηκε να αντιμετωπιστούν οι ενδεχόμενες ή αναμενόμενες επιπτώσεις με ζώνες αποκλεισμού μόνο γύρω από τις υφιστάμενες φωλιές, δεν κατέστη δυνατόν να κατανοηθεί. Τελικά το ΥΠΕΚΑ αγνόησε τις καθοριζόμενες σε αυτό το σχέδιο απαγορεύσεις χωροθέτησης αιολικών σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων από τα όρια των υγροτόπων, την πλήρη απαγόρευση για εγκαταστάσεις και λειτουργία ΑΣΠΗΕ εντός ΖΕΠ που έχουν χαρακτηριστεί έτσι για ορισμένα κρίσιμα είδη και την απαγόρευση χωροθέτησης-βάσει καθορισμένων χιλιομετρικών αποστάσεων- από φωλιές άλλων ειδών -μεγάλων και μικρών αρπακτικών. Τις αγνόησε και ως προς άλλα καίρια σημεία του σχεδίου ΚΥΑ της μελέτης Δημαλέξη κ.ά.
Τον διαχωρισμό των πουλιών σε είδη χαρακτηρισμού ή μη και τα οριζόντια μέτρα ειδικής προστασίας (μετριασμού-άμβλυνσης) της ΚΥΑ Η.Π. 8353/276/Ε103/2012 που τροποποίησε τις διατάξεις της ΚΥΑ ενσωμάτωσης των διατάξεων της Οδηγίας 79/409 ΕΟΚ για την άγρια ορνιθοπανίδα, τα δρομολόγησε η λεγόμενη μελέτη Δημαλέξη και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και το τραγικό είναι ότι μετέπειτα η ΕΟΕ προσέφυγε στο ΣτΕ για την ακύρωση της ΚΥΑ, παραλείποντας όμως να προβάλλει ακυρωτικούς λόγους που να αφορούσαν στην μη πρόβλεψη οριζόντιων μέτρων προστασίας και ως προς τους κυρίως οικοτόπους των υπό προστασία πουλιών (τα λεγόμενα κρίσιμα ενδιαιτήματα), όπως και την μη συμπερίληψη όλων των ευπαθών στις ανεμογεννήτριες πουλιών στα μέτρα προστασίας. (Σχετικά με αυτή την (θεωρώ) σκόπιμη παράλειψη, λόγω της ανάγκης διατήρησης καλών σχέσεων με την Δ/νση Περιβάλλοντος της Κομισιόν ένεκα των προγραμμάτων Life+ κλπ, βλ. Hubertus Illner, "Kritik an den EU-Leitlinien „Windenergie-Entwicklung und NATURA 2000“, Herleitung vogelartspezifischer Kollisionsrisiken an Windenergieanlagen und Besprechung neuer Forschungsarbeiten" εδώ).

Το 2009 (έτος παράδοσης της μελέτης Δημαλέξη κ.ά.) φαίνεται δεν είχαν ακόμα πλασαριστεί τα ραντάρ με τα μεγάφωνα εκφοβισμού. Ποιοί φρόντισαν να τα συμπεριλάβουν στις διατάξεις του άρθρου 5 Β της ΚΥΑ Η.Π. 8353/276/Ε103/2012 για τα "Μέτρα ειδικής προστασίας για τη εγκατάσταση και λειτουργία Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ), βλ. παρ. 5. "Αιολικά πάρκα παραγωγής ηλεκτρικής ενεργείας, που βρίσκονται μέσα σε ΖΕΠ και είναι μεταναστευτικά περάσματα – στενωποί, πρέπει να διαθέτουν αυτοματοποιημένο σύστημα παύσης των ανεμογεννητριών και ενεργοποίησης μέσων αποτροπής, με σκοπό την προστασία της ορνιθοπανίδας και αποφυγή ατυχημάτων", μου είναι άγνωστο. Ξέρω όμως ποιός αρχικά τα πλάσαρε με ένα Ισπανό στην ΔΠΣ YΠEKA, "ως λύση" για τα αιολικά σε ευαίσθητες περιοχές, με μεγάλο μάλιστα ενθουσιασμό. (Η Liquen Consultoria Ambiental S.l. που κατασκευάζει/εμπορεύεται το σύστημα DTBird είναι Ισπανική εταιρεία).

ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ. ANDROSSPA VS ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ


Μόλις διαπιστώθηκε η ασυμβατότητα των αιολικών στις θέσεις Ράχη - Ξηροκόμπι με τα αποτελέσματα του ANDROSSPA, ένας δικηγόρος που ενεργούσε για τα συμφέροντα του ομίλου, γνωστός και από την υπόθεση Πούλος-Καλογεροβούνι Δήμου Μονεμβασίας, με μεγάλη δραστηριότητα στο ΣτΕ (...με προσφυγές κατά αιολικών!), παρενέβη στην πρώην Διεύθυνση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού / ΤΔΦΠ ΥΠΕΚΑ ζητώντας την μη θεσμοθέτηση της προστασίας της ΖΕΠ Άνδρου με την έγκριση του Διαχειριστικού Σχεδίου http://www.androslife.gr/?page_id=651, λόγω της συμπερίληψης της θέσης χωροθέτησης του ΑΣΠΗΕ στην περιοχή αποκλεισμού αιολικών του σχεδίου διαχείρισης), έως την έκδοση της περιπόθητης ΑΕΠΟ ...βλ. υπ' όψιν 41. της ΑΕΠΟ, το με α.π. 55402/2348/5.11.2012 έγγραφο του Τμήματος Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος του τ/ΥΠΕΚΑ, για την αναβολή γνωμοδότησής τους επί της ΜΠΕ του έργου (α.π. ΕΥΠΕ 203292/22.11.2012). Η αδειοδότηση των αιολικών "κολλάει", αλλά και το διαχειριστικό σχέδιο έχει την ίδια τύχη. Εγκρίνεται από την αρμόδια υπηρεσία βιοποικιλότητας και το νομικό τμήμα ΥΠΕΝ το σχέδιο υπουργικής απόφασης, αλλά μένει στα συρτάρια της Γενικής Γραμματέως Περιβάλλοντος που διορίστηκε επί Σύριζα (από απλή υπάλληλος). Κάτω η περιπέτεια αυτής της μη υπογραφής από τις μηνιαίες αναφορές δράσεων του ANDROSSPA.

January 2017 Report
During January our team continued the collaboration with the Ministry of the Environment for the preparation of the Ministerial decision that will result in the approval of the management Plan.
December 2016 Report
During December the NCC team in collaboration with the Municipality team continued the efforts to speed up the signature of the Ministerial Decision for the approval of Andros MP. The Ministry staff is doing its best for finishing the relevant procedure
November 2016 Report
Concerning the Ministerial Decision for the Management Plan legal approval, after a series of meetings it has been finally prepared and is ready for signature. It is expected that it will be signed before the end of the year.
October 2016 Report
During October the NCC team together with the Municipality coordinator continued the collaboration with the Ministry of Environment officers, for the preparation of the Ministerial decree for the approval of the SPA management Plan. The final draft of the decree has been revised and is ready to be sent to Natura 2000 Committee for providing a formal agreement.
September 2016 Report
Concerning the procedures for the formal approval of the SPA management Plan, the interaction and collaboration with the Ministry officers has continued, and more effort has been invested for speeding up their performance in order for a final outcome to be achieved within the next few months.
July 2016 Report
A number of meetings and mail exchange for the formulation of the Ministerial Decision for the zonation of the SPA site took place between our team and the Ministry officer, as well as with the head of the Ministry’s biodiversity department. Preparation of the decision is still in progress and the results are expected soon.
March 2015 report
Although the SPA Management Scheme is ready to operate, the final member appointment is missing by the Ministry of the Environment, which is delaying to send it. The Municipality is trying to overcome this last obstacle for the Management Scheme to operate (action C8).
January 2015 report
Concerning the SPA Management Scheme, the Municipality has sent a letter to competent authorities and stakeholders asking them to appoint their representatives to the Committee. We are currently waiting for all of them to respond (during the coming days) and immediately afterwards, the SPA management Committee will have its regular sessions.
October 2014 report
On October 10th and 25th, the Municipal Council of Andros took two decisions; The first, to suspend any official procedures regarding the approval of the Management Plan (which had been sent to the Ministry of Environment on 28-4-2014) and revoke it for further studies and consultation. The second, to suspend the operation of the SPA Management Scheme till the Management Plan is re-submitted (the SPA Management Scheme had been established on 1-8-2014, with a Municipal Council decision).
September 2014 report
Regarding the SPA Management Scheme, it will be fully operational (following August 1, 2014 Municipal Council Decision), as soon as the new Municipal Authority enacts it.
February 2014 report
The final revisions to the Management Plan were made, for it to be officially submitted to the Ministry of Environment.
Τα αιολικά υπερίσχυσαν. Αδειοδοτήθηκαν με την υπ' αριθ. 7615/05-4-2018 ΑΕΠΟ. Είχε προηγηθεί η αφαίρεση του φακέλου περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τον υπάλληλο της ΔΠΣ ΥΠΕΚΑ (που απομακρύνθηκε από την υπηρεσία), η υποβολή νέων μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων /ειδικής οικολογικής αξιολόγησης που δεν δημοσιοποιήθηκαν και η υπαγωγή τους με επιλέξιμο κόστος (21.250.832,13 €) στην κατηγορία της περιφερειακής συνοχής των γενικών επενδυτικών σχεδίων του άρθρου 6 του ν. 3908/2011, για την ενίσχυσή τους με το κίνητρο της επιδότησης κεφαλαίου και το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής (3.187.624,82 €), ήτοι ποσοστό 15,000% του ενισχυόμενου κόστους. Υπ' όψιν ότι τα αιολικά αδειοδοτήθηκαν με τον όρο να τοποθετηθούν radar στις ανεμογεννήτριες και σύστημα εκφοβισμού πουλιών. Στο συρτάρι το διαχειριστικό σχέδιο ΚΥΑ - στη Διαύγεια η ΑΕΠΟ για τα αιολικά. Το ηθικό πλεονέκτημα του Σύριζα.



"W/F Rahi Xerokompi of 15MW nominal capacity, located at Prefecture of Cyclades, region of Southern Aegean Sea. Estimated: Net Capacity Factor (NCF) 38,2% - Annual Production 50.195 ΜWh. The W/F Rahi Xerokompi (15MW) is located at the region of Southern Aegean Sea. The project’s financing scheme is: self-participation 25%, debt 64,5% and public grant 15% (subsidy 10,5%-tax relief 4,5%). Main assumptions: Capex: 26,5 MEur, Wind Turbines: 5 x 3000kW, NCF 38,2% and Annual Production 50.195 MWh. Project construction time: 1,5 years. Expected IRR Project: 13%. The installation license, the binding offer of the connection terms and the PPA are expected to be issued in 2016."


Επιδότηση κεφαλαίου σε ευνοίκή ανεμολογική θέση με συντελεστή φόρτωσης 38,2 και αναμενόμενο IRR Project: 13%, δηλαδή μη επιτρεπόμενη εγγυημένη απόδοση (υπεραντιστάθμιση) με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές για την κρατική βοήθεια + την ληστρική ταρίφα από το ειδικό ταμείο του ΛΑΓΗΕ (ΕΤΜΕΑΡ κλπ).




Με το βέλος τα αιολικά στη θέση Ράχη-Ξηροκόμπι. Πιο κάτω στη θέση Φραγκάκι (εκτός ζώνης Α) της εταιρείας WIND POWER A.E. και αυτά αδειοδοτήθηκαν με radar και σύστημα εκφοβισμού πουλιών

 ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΠΛΟΚΗΣ/ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ


Με τη χρήση αναξιόπιστων μελετών και σκόπιμη παράλειψη της εκτίμησης των αθροιστικών - συνεργιστικών επιπτώσεων, είχαν αδειοδοτηθεί από το ΥΠΕΚΑ εκατοντάδες γιγαντιαίων διαστάσεων ανεμογεννήτριες εντός και πέριξ προστατευόμενων - ευαίσθητων περιβαλλοντικά περιοχών στην Κάρυστο Ευβοίας, στον Ζάρακα Λακωνίας, στη Μάνη, στη Θράκη και στα νησιά του Αιγαίου, με αναμενόμενο αποτέλεσμα την πρόκληση ουσιαστικών βλαβών στα είδη για τα οποία αυτές σχεδιάστηκαν (NATURA) και στα δασικά οικοσυστήματα. Τα αιολικά αυτά, ιδιοκτησίας τεσσάρων - πέντε διαπλεκόμενων με το ΠΑΣΟΚ και την ΝΔ επιχειρηματικών ομίλων, όπως είχε καταγγείλει στη Βουλή και ο ΣΥΡΙΖΑ υπαινισόμενος διαφθορά και πολιτικό χρήμα, είχαν υπαχθεί στις διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων 3299/2004 και 3908/2011 για επιχορήγηση κεφαλαίου, επιπλέον της λειτουργικής επιχορήγησης μέσω του ειδικού λογαριασμού ΛΑΓΗΕ και τις γνωστές ληστρικές ταρίφες...Λίγο μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον Σύριζα, περιβαλλοντικές οργανώσεις και δίκτυα πραγματοποίησαν συναντήσεις με συμβούλους του τότε αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος (λόγω αρμοδιότητας) και επήλθε συμφωνία για αναστολή αδειοδοτήσεων αιολικών σε προστατευόμενες περιοχές, επανεξέταση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και ανακλήσεις των παράνομων περιβαλλοντικών εγκρίσεων (ΑΕΠΟ) με τις διπλές επιδοτήσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις προειδοποιητικές επιστολές της Κομισιόν για τις περιπτώσεις της Καρύστου Ευβοίας και του Ζάρακα Λακωνίας. 
 



 

Μετά το τρίτο μνημόνιο οι αδίστακτοι απατεώνες της δήθεν ριζοσπαστικής οικολογικής αριστεράς "πέφτοντας με τα μούτρα" στην εφαρμογή της Α λα Γκρέκα νεοφιλελεύθερης "κανονικότητας", πλασάρουν στην χρεωκοπημένη χώρα τα αιολικά σαν οικολογική ανάπτυξη και την καταλήστευση των ελλήνων ως επιτυχή έξοδο από τα μνημόνια... Τσίπρας, Φλαμπουράρης,Παππάς, Πιτσιόρλας, Σταθάκης και Σια...αγκαλιά με την λούμπεν κρατικοδίαιτη ολιγαρχία και την Μέρκελ προωθούν την (ενεργειακή) "μετάβαση στην μετά τον άνθρακα εποχή", στα πλαίσια της συμφωνίας των Παρισίων για το κλίμα βεβαίως, βεβαίως!


Βλ. Ο κος Σταθάκης και οι ανεμογεννήτριες στον Ζάρακα Λακωνίας. Υπόθεση Πούλος-Καλογεροβούνι

Από την Siemens στην Enercon και από τον Μηταράκη στον Σταθάκη...
 
Είδες να μαδάνε τη κότα και ο αέρας να συνεπαίρνει τα πούπουλα; Έτσι πάει η Ελλάδα


ΜΕΡΟΣ B


"LIFE WINDFARMS & WILDLIFE" ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ Η ΕΚΤΟΠΙΣΗ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΟΠΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΤΟΥΣ;


"LIFE WINDFARMS & WILDLIFE" - Demonstration of good practices to minimize impacts of wind farms on biodiversity in Greece LIFE12 BIO/GR/000554
http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=search.dspPage&n_proj_id=4726
http://www.windfarms-wildlife.gr
http://www.cres.gr/cres/pages/projects/projects_EU/life_2.html

Συντονιστής εταίρος: Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Eξοικονόμησης Eνέργειας (KAΠE), Εταίρος Nature Conservation Consultants Ε.Π.Ε. (συνολικός προϋπολογισμός 894,784.00, συμμετοχή Ε.Ε. 430,642,00 € 

Η δράση υποστηρίζεται από την - Ευρωπαϊκή Ένωση Αιολικής Ενέργειας, EWEA, - Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας, ΕΛΕΤΑΕΝ - WWF Ελλάς - Jasper Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας - ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. - Χ.ΡΟΚΑΣ Α.Ε. - ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε.

Η κα Μαλαμώ Κορμπέτη επιθεωρεί το έργο"LIFE WINDFARMS & WILDLIFE παρουσία του εταίρου της NCC και εταίρου του έργου κ. Δημαλέξη, υπό την ιδιότητα του επόπτη του προγράμματος, για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, για το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου. 

Θυμίζουμε κάποιες δηλώσεις της κας Κορμπέτη: «Η Ορνιθολογική καλεί το ΥΠΕΚΑ και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να αντιληφθούν την ανεπανόρθωτη βλάβη που θα δημιουργηθεί στο φυσικό κεφάλαιο της χώρας με την - από το 2010 - ισχύουσα νομοθεσία. Η πράσινη ενέργεια παύει να είναι τέτοια αν γίνεται με τις ίδιες άναρχες μεθόδους. Η άμεση ανάκληση όλων των αδειών παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από αιολικούς σταθμούς χωροθετημένους εντός των ΖΕΠ και των μεταναστευτικών διαδρόμων της χώρας κρίνεται αναγκαία, προτού ο όρος «Ζώνη Ειδικής Προστασίας» μετατραπεί σε έναν ακόμη περιβαλλοντικό ευφημισμό», τονίζει η Μαλαμώ Κορμπέτη, Υπεύθυνη Θεμάτων Πολιτικής της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας.
  __________
"Σκοπός του έργου "LIFE WINDFARMS & WILDLIFE": Οι γενικοί στόχοι του έργου είναι η ανάδειξη της εξέλιξης (state-of the-art) μεθόδων και προσεγγίσεων που θα βελτιώσουν τη συμβατότητα της ανάπτυξης αιολικών πάρκων με τους στόχους διατήρησης της βιοποικιλότητας της ΕΕ, και θα αναπτύξουν οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές που θα επιτρέψουν στις ελληνικές κρατικές αρχές και στους επενδυτές αιολικών πάρκων να σχεδιάζουν με πιο αποτελεσματικό τρόπο, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν την απόδοση της χρήσης των τεχνολογιών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην βιοποιλότητα, προς όφελος της βιοποικιλότητας. Το έργο έχει καταρτιστεί σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του οδηγού της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο "Ανάπτυξη της Αιολικής ενέργειας και Natura 2000", που έχει ως στόχο την πρακτική εφαρμογή κατάλληλων μέτρων προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος και της αντιμετώπισης των επιπτώσεων στην βιοποικιλότητα. Ο Οδηγός Καλής Πρακτικής και το Εργαλείο Υποστήριξης Αποφάσεων που θα αναπτυχθεί στο παρόν έργο θα παράσχει περαιτέρω τεχνική επεξεργασία και εργαλεία για την εφαρμογή των διαδικασιών που προσδιορίζονται στον οδηγό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων των αιολικών πάρκων στη βιοποικιλότητα σε ευαίσθητες περιοχές εκτός αυτών του δικτύου Natura 2000, για το λόγο αυτό οι δράσεις επίδειξης θα υλοποιηθούν κυρίως στο χώρο του Πάρκου Ενεργειακής Αγωγής (ΠΕΝΑ) του ΚΑΠΕ στην Κερατέα καθώς και σε άλλες περιοχές της χώρας που έχουν εγκαταστασθεί αιολικά πάρκα. Kατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών εγκρίθηκε στην Ελληνική περιφέρεια σημαντικός αριθμός προτάσεων για την κατασκευή και λειτουργία αιολικών πάρκων, σε περιοχές που χρήζουν ιδιαίτερης περιβαλλοντικής προστασίας και ως εκ τούτου απαιτούν την υιοθέτηση κατάλληλων και εξειδικευμένων μέτρων προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, όπως είναι η εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην βιοποικιλότητα. Ωστόσο, σήμερα υπάρχει έλλειψη της απαιτούμενης τεχνογνωσίας για την ορθή εφαρμογή και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των τεχνολογιών αυτών. Ειδικότερα, το έργο στοχεύει στην επιδεικτική εφαρμογή ολοκληρωμένων προσεγγίσεων για τη μείωση των επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα, σύμφωνα με τον Οδηγό καθοδήγησης της ΕΕ "Aνάπτυξη της Αιολικής Ενέργειας και Natura 2000 " και βάσει των διαθέσιμων νέων και σύγχρονων μεθόδων και τεχνολογιών. Η αξιολόγηση θα γίνει επίσης στο βαθμό στον οποίο η χρήση τους μπορεί να μειώσει τις επιπτώσεις στη βιοποικιλότητα, διατηρώντας παράλληλα την απόδοση των αιολικών πάρκων. Το πρόγραμμα έχει την υποστήριξη ιδιωτικών φορέων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ΑΠΕ, περιβαλλοντικών ΜΚΟ καθώς και του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στην Ελλάδα, φέρνοντας σε επαφή όλους τους εμπλεκόμενους φορείς
Ο ρόλος της NCC στο έργο είναι η ουσιαστική επιστημονική συμβολή στο συντονισμό του έργου σε θέματα που αφορούν στην βιοποικιλότητα, σε επιστημονικές και εξιδεικευμένες πηγές για την καταγραφή της βιοποικιλότητας (πτηνά, νυχτερίδες) στις περιοχές του έργου και στην αξιολόγηση των πραγματικών και δυνητικών επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα από τη λειτουργία των αιολικών πάρκων. Επίσης, η NCC θα παρέχει εξοπλισμό, συγκεκριμένα το σύστημα εντοπισμού πτηνών για την ανάπτυξη ενός κινητού εργαστηρίου για την παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των σχετικών τεχνολογιών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην βιοποικιλότητα. Η NCC θα βοηθήσει στην προσαρμογή των σύγχρονων τεχνολογιών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην βιοποικιλότητα στις Ελληνικές και Μεσογειακές συνθήκες. Η NCC έχει εμπλακεί ενεργά σε ορνιθολογικές έρευνες που σχετίζονται με αιολικά πάρκα και κατέχει σχετικό εξοπλισμό."

(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣ)









Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο