ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΨΗΛΗΣ ΤΑΣΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ


ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΑ ΣΤΗΝ ΛΑΚΩΝΙΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΖΑΡΑΚΑ - ΜΟΛΑΟΥΣ ΚΑΤΕΒΑΙΝΟΥΝ ΠΙΟ ΚΑΤΩ



ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ  WRE ΕΛΛΑΣ ΑΕ 
 
ΘΑ ΤΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ;


Η ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ;




Τα πρώτα μηνύματα στήριξης για τη συγκέντρωση της 3ης Ιουνίου, στις 11:30 το πρωί, στη Νεάπολη Λακωνίας, εναντίον των Αιολικών και των Πυλώνων ΥΤ στον Δήμο Μονεμβασίας
ΚΑΡΥΣΤΟΣ
"...Αγαπητοί φίλοι, πολίτες του Δήμου Μονεμβασίας
Σας στέλνουμε μήνυμα συμπαράστασης και αλληλεγγύης και ευχόμαστε κάθε επιτυχία στην συγκέντρωση σας στις 3-6-2018 στη Νεάπολη του Δήμου Μονεμβασίας, που γίνεται για να διαδηλώσετε την απόφαση σας να αγωνιστείτε για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου σας και την ακύρωση των αιολικών σταθμών και των πυλώνων υψηλής τάσης που έχουν σχεδιαστεί για την περιοχή σας χωρίς τη δική σας έγκριση και αποδοχή.
Η Νότια Καρυστία, πληγωμένη από την ίδια μάστιγα με εσάς σε πολλαπλάσιο βαθμό, αλλά πάντα όρθια και αγωνιστική, στέκεται στο πλάι σας αποφασισμένη για κοινό αγώνα κατά της εγκατάστασης αιολικών σταθμών σε περιοχές εξαιρετικής ομορφιάς με μόνιμες δυσμενείς επιπτώσεις στον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό και τη βιοποικιλότητα.
 ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ
Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Νότιας Καρυστίας (ΣΠΠΕΝΚ)

ΒΕΡΜΙΟ ΗΜΑΘΙΑΣ
"...Όπου μάχεστε για λεύτερα βουνά ενάντια στην καταστροφή της γης και των θαλασσών μας, μετρήστε δεδομένη την αλληλεγγύη του "SOS ΒΕΡΜΙΟ"! Όλη η Ελλάδα (πλέον και η Κύπρος) ενάντια στον όλεθρο των ανεμογεννητριών! Καλούς Αγώνες και καλές Νίκες!"
  SOS ΒΕΡΜΙΟ

ΚΥΘΗΡΑ
"..Ενώνουμε τη φωνή μας, φωνή διαμαρτυρίας αλλά και συμπαράστασης, στον αγώνα που κάνετε φίλοι μας και γείτονες από τη Μονεμβάσια, τη Νεάπολη, τα Βάτικα, τα Κουλέντια. Ο στόχος είναι κοινός: είναι ο ίδιος που λέει: ΟΧΙ στην αλόγιστη χρήση και εκμετάλλευση της αιολικής ενέργειας στον τόπο μας. ΟΧΙ στη βάρβαρη παρέμβαση στη Φύση και στο Περιβάλλον.
Επιτροπή Πρωτοβουλίας για την Ορθολογική Ανάπτυξη των Κυθήρων (ΕΠΟΑΚ)

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΑΤΙΚΙΩΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
"...Η Ομοσπονδία των Βατικιώτικων Συλλόγων στην Αττική χαιρετίζει τη συγκέντρωση της 3ης Ιουνίου, στη Νεάπολη, εναντίον των αιολικών και των πυλώνων υψηλής τάσης στον τόπο μας.
Πιστοί στις καταστατικές μας Αρχές, ήδη από το 2012 συμβάλλαμε στη δημιουργία του Δικτύου Περιβαλλοντικής και Πολιτιστικής Προστασίας της Λακωνίας, ενώ το 2016 ήμασταν οι πρώτοι που κινητοποιηθήκαμε εναντίον της εγκατάστασης των πυλώνων υψηλής τάσης κατά μήκος του Δήμου Μονεμβασίας. Εκφράσαμε δε την οξεία αντίθεσή μας σε συνάντηση που επιδιώξαμε και είχαμε με τον τέως υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος, κ. Πάνο Σκουρλέτη και τον τέως πρόεδρο του ΑΔΜΗΕ, Μανώλη Κορωνιωτάκη. Έκτοτε, συμμετέχουμε σε οποιαδήποτε δράση και εκδήλωση για το θέμα, π.χ. εκδήλωση της 25ης Νοεμβρίου του 2017 στη Νεάπολη, συναντήσεις με πολιτικά κόμματα και βουλευτές του νομού, κτλ. Στηρίζουμε και συμμετέχουμε ενεργά στον αγώνα εναντίον της εγκατάστασης εκατοντάδων ανεμογεννητριών που έχουν χωροθετηθεί στον τόπο μας, με "Δούρειο Ίππο" την εγκατάσταση του δικτύου των πυλώνων ΥΤ κατά μήκος της Χερσονήσου του Μαλέα.
Το "πρώτο χτύπημα" γίνεται στα Κουλέντια. Εάν δεν αντιδράσουμε, σε λίγο όλες οι βουνοκορφές μας θα έχουν γεμίσει από ανεμογεννήτριες. Από τα Κουλέντια μέχρι τον Φάρο του Καβομαλιά. Θάβοντας μια για πάντα την προοπτική του τόπου μας να θεσμοθετηθεί ως Τοπίο Διεθνούς Εμβέλειας, Περιφερειακό Πάρκο και Σημείο Βιόσφαιρας της Unesco. Και, άρα, "θάβοντας" μια για πάντα τις προοπτικές του για ανάπτυξη και ευημερία.
Καλούμε την κυβέρνηση να κάνει πίσω στους σχεδιασμούς της.
Καλούμε τους βουλευτές και τους πολιτευτές του νομού Λακωνίας να στηρίξουν τον αγώνα μας.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΑΤΙΚΙΩΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ

Σύνδεσμος Αγιονικολαϊτών "Ο ΚΑΒΟΜΑΛΙΑΣ"

"...Τόσα χρόνια με τους αγώνες μας είχαμε πετύχει να μην εγκατασταθούν ανεμογεννήτριες στον τόπο μας. Όμως, η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση πυλώνων Υψηλής Τάσης 27 χιλιομέτρων κατά μήκος του Δήμου Μονεμβασίας, υποτίθεται για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου, ανοίγει τον "ασκό του Αιόλου".
Η αρχή γίνεται με το αιολικό στα Κουλέντια. Μην έχουμε καμία αμφιβολία ότι εάν δεν αντιδράσουμε, θα ακολουθήσει η εγκατάσταση εκατοντάδων ανεμογεννητριών. Για παράδειγμα, 46 ανεμογεννήτριες έχουν χωροθετηθεί στην "κόψη" του Καβομαλιά, πάνω από την Αγία Ειρήνη!
Λέμε ΟΧΙ στην καταστροφή του τόπου μας και στην "κάλπικη" Πράσινη Ανάπτυξη!

Σύνδεσμος Αγιονικολαϊτών "Ο ΚΑΒΟΜΑΛΙΑΣ"..."


Πρωτοβουλία Κρητών για την κατάργηση της δημόσιας στήριξης στις Βιομηχανικής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ 
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΟΙΚΟΤΕΧΝΟΦΑΣΙΣΜΟ ΤΗΣ ΔΗΘΕΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΗΣ Ε.Ε.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ΚΑΤΩ
ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ
OXI ΕΤΜΕΑΡ 
____________________________


Πηγή ΡΑΕ 
6 α/γ Enercon E44 ονομ. ισχύος 0.9 MW ("αποδιδόμενης 0,8"!)


Η επιδότηση κεφαλαίου βεβαίως

Βλ. Μετοχική σύνθεση
ABB
ΦΕΚ Εταιρείας 
Δ.Σ. 

Κάτω η 2569/2004 ΣτΕ που επέβαλε την κατάρτιση του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ και ακύρωσε το 2004 την ΑΕΠΟ για αιολικά της WRE ΕΛΛΑΣ ΑΕ στη θέση Αλώνια, Ελληνικού, Δήμου Μονεμβασιάς.

Απόσπασμα ενδιαφέροντος:
«.... Μέχρις ότου δε ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, που πρέπει να λάβει χώρα, εν όψει του ζητήματος αυτού, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, η χορήγηση της αδείας εγκαταστάσεως επιτρέπεται μόνον εάν έχει προηγηθεί σε επίπεδο νομού ή, πάντως, σχετικώς ευρείας διοικητικής περιφέρειας (επαρχίας κλπ.) συνολική μελέτη, κατά την οποία να συνεκτιμώνται αφ' ενός μεν οι ενεργειακές ανάγκες, τις οποίες πρόκειται να καλύψουν οι προς εγκατάσταση σταθμοί, αφ' ετέρου δε, και προεχόντως, οι επιπτώσεις στην περιοχή από την εγκατάσταση του συνόλου των ανεμογεννητριών και να προσδιορίζεται ο συνολικός αριθμός των αιολικών σταθμών και ανεμογεννητριών που μπορεί να εγκατασταθούν στην περιοχή, ενιαίως ή κατά τμήματα αυτής, χωρίς να σημειώνεται υπέρβαση στη φέρουσα ικανότητά τους στον τομέα αυτόν ... ».


Και το ΣτΕ τήρησε αυτή τη νομολογία και για το ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ, αλλά και μετέπειτα, βλ. απόφαση 47/2018 ! 

 
Δικαστήριο:              ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Τόπος:         ΑΘΗΝΑ
Αριθ. Απόφασης:   2569
Έτος:            2004
Περίληψη

Σύνταγμα - Αρχή της αναγκαιότητας - Χωροταξία - πολεοδομία - Δάση - Ενέργεια -. Η εγκατάσταση αιολικών σταθμών σε δάση υπό ειδικές προϋποθέσεις που αποσκοπούν στη μικρότερη δυνατή θυσία δάσους είναι επιτρεπτή. Αν στην ίδια περιοχή υπάρχουν περισσότερες εγκαταστάσεις αιολικών σταθμών επιβάλλεται η κατάρτιση συνολικής χωροταξικής μελέτης. (μειοψ.).

Κείμενο Απόφασης
(Α π ό σ π α σ μ α): Επειδή, με την αίτηση αυτή, ζητείται η ακύρωση: α) της υπ' αριθ. πρωτ. 166/29.1.2001 αποφάσεως του Γενικού Γραμματέως Περιφερείας (ΓΓΠ) Πελοποννήσου, με την οποία ενεκρίθησαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την εγκατάσταση και λειτουργία αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενεργείας (ΑΣΠΗΕ) της εταιρείας W.E.**, ισχύος 4,8 MW, με οκτώ ανεμογεννήτριες, στη θέση «ΑΛΩΝΙΑ» Δημοτικού Διαμερίσματος Ελληνικού Δήμου ΜΟΛΑΩΝ ΛΑΚΩΝΙΑΣ, β) της υπ' αριθ. πρωτ. 10231/11.7.2001 αποφάσεως του αυτού ΓΠΠ, με την οποία χορηγήθηκε στην ανωτέρω εταιρεία άδεια εγκαταστάσεως του σταθμού, γ) της υπ' αριθ. πρωτ. Δ6/ Φ17.97/15536/11.9.2001 αποφάσεως του Γενικού Γραμματέως του Υπουργείου Ανάπτυξης, με την οποία απερρίφθη προσφυγή των αιτούντων κατά της υπό στοιχ. β' αποφάσεως του ΓΓΠ Πελοννήσου. Στη δίκη παρεμβαίνει παραδεκτώς υπέρ του κύρους των προσβαλλομένων πράξεων η δικαιούχος των αδειών και εγκρίσεων εταιρεία. (...).

Επειδή, κατά το άρθρο 3 §§1, 4 και 5 του ν. 2244/1994 (Α' 168), για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμού ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενεργείας, μεταξύ των οποίων και η εκμετάλλευση αιολικής ενεργείας, απαιτούνται άδειες εγκαταστάσεως και λειτουργίας που χορηγούνται με απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας (ήδη Ανάπτυξης), στις άδειες δε εγκαταστάσεως μπορεί να τίθενται όροι και περιορισμοί για την εξασφάλιση της τεχνικής αρτιότητος της κατασκευής του σταθμού και την προστασία των εργαζομένων και του περιβάλλοντος. Με την περ. β' της §1 του άρθρου 5 του νόμου, παρασχέθηκε εξουσιοδότηση στον ανωτέρω Υπουργό να ορίζει με απόφασή του τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση των αδειών αυτών. Δυνάμει της τελευταίας αυτής διατάξεως εξεδόθη η υπ' αριθ. Δ6/Φ.1/ΟΙΚ. 8295/19.4.1995 απόφαση του ως άνω Υπουργού (Β' 385), με την οποία ρυθμίσθηκαν τα σχετικά ζητήματα της διαδικασίας χορηγήσεως των αδειών και των απαραιτήτων δικαιολογητικών. Για τους αιολικούς σταθμούς προεβλέφθη, μεταξύ άλλων, ως πρόσθετο δικαιολογητικό, τοπογραφικό σχεδιάγραμμα που να παρουσιάζει το γήπεδο με τα περιγράμματα των κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, τις μεταξύ των αποστάσεις, καθώς και τις χρήσεις γης σε ακτίνα 200 μέτρων από τα όρια του γηπέδου (άρθρο 1, αριθ. Ι, Γ, 5α), ορίσθηκε δε, ως γενικός όρος, ότι η απόσταση μεταξύ των πυλώνων της προς εγκατάσταση ανεμογεννήτριας και άλλης εγκατεστημένης ή ήδη εγκεκριμένης προς εγκατάσταση, άλλου χρήστη, πρέπει να είναι επταπλάσια της μεγαλύτερης διαμέτρου των πτερυγίων γειτονικών ανεμογεννητριών (άρθρο 1 αριθ. Ι, Γ, 5γ). Εξ άλλου, κατά τις §§1 και 2α του άρθρου 4 του ν. 1650/1986 (Α' 160), για την πραγματοποίηση νέων δημοσίων ή ιδιωτικών έργων ή δραστηριοτήτων απαιτείται η έγκριση όρων για την προστασία του περιβάλλοντος, μετά από υποβολή, για τα έργα της πρώτης κατηγορίας του προηγούμενου άρθρου 3 §§1 και 2, δηλαδή τα έργα που είναι πιθανόν να προκαλέσουν σοβαρούς κινδύνους για το περιβάλλον, μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων χορηγείται, στην περίπτωση αυτή, κατά την §2β του αυτού άρθρου, με κοινή απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και των κατά περίπτωση συναρμοδίων υπουργών. Στην ομάδα 11 της ως άνω πρώτης κατηγορίας έργων κατατάσσονται, κατά το άρθρο 4 της κατ' εξουσιοδότηση του νόμου αυτού εκδοθείσης κοινής υπουργικής αποφάσεως αριθ. 69269/5387/24.10.1990 (Β' 678), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 2 της υπ' αριθ. 30557/13.2/6.3.1996 κοινής υπουργικής αποφάσεως (Β' 136), και οι «εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούμενες από αιολικούς σταθμούς, όταν ο αριθμός των ανεμογεννητριών ανά σταθμό υπερβαίνει τις 5 μονάδες ή η συνολική ισχύς κάθε σταθμού είναι μεγαλύτερη από 2 MW και μικρότερη από 50 MW ...» (αριθ. 3, περ. α2, πρώτο εδάφιο). Κατά τις διατάξεις αυτές, για τη χορήγηση αδείας εγκαταστάσεως αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενεργείας απαιτείται, μεταξύ άλλων, και η εξέταση και εκτίμηση των περιβαλλοντικών και άλλων επιπτώσεων από την εγκατάσταση του σταθμού στην πέριξ αυτού περιοχή, η εκτίμηση δε αυτή γίνεται, κατ' αρχήν, κατά το στάδιο της εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων εγκαταστάσεως και λειτουργίας του, που γίνεται συμφώνως προς τους ορισμούς του ν. 1650/1986 και της ΚΥΑ 69269/1990. Συνεπώς, εφ' όσον έχουν εγκριθεί οι κατά τα ανωτέρω περιβαλλοντικοί όροι και έχει παρέλθει η κατά νόμο προθεσμία προσβολής των ή έχουν προσβληθεί ανεπιτυχώς, στο επόμενο στάδιο της χορηγήσεως της αδείας εγκαταστάσεως μπορεί, κατά την έννοια των ειδικών διατάξεων του ν. 2244/1994 και της κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσης υπουργικής αποφάσεως, να εξετασθεί μόνον εάν, κατά την οικεία ειδική νομοθεσία, θεσπίζεται απαγόρευση εγκαταστάσεως του σταθμού, δεν μπορεί, όμως, να εξετασθεί ζήτημα καταλληλότητος του χώρου από την άποψη των ζητημάτων που ήσαν εξεταστέα κατά το στάδιο της εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων. Μειοψήφησε ο Σύμβουλος Α. Ράντος, προς τη γνώμη του οποίου ετάχθη και ο Πάρεδρος Κ. Κουσούλης, οι οποίοι διατύπωσαν τη γνώμη ότι κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων, εν συνδυασμώ  ερμηνευομένων, το ζήτημα της καταλληλότητος του χώρου για την εγκατάσταση αιολικού σταθμού είναι, σε κάθε περίπτωση, εξεταστέο κατά την ειδική διαδικασία και με έλεγχο των ειδικών δικαιολογητικών που προβλέπονται από το νόμο για την εγκατάσταση του σταθμού, ανεξαρτήτως εάν το ζήτημα αυτό έχει, τυχόν, αντιμετωπισθεί, για τις ανάγκες της νομοθεσίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, κατά το στάδιο εκείνο. Ο Σύμβουλος Π. Πικραμμένος προς τη γνώμη του οποίου ετάχθη η Πάρεδρος Ο. Παπαδοπούλου, διατύπωσε την ειδικότερη γνώμη ότι επιτρέπεται η επανεξέταση του ως άνω ζητήματος της καταλληλότητος του χώρου μόνον ότι πρόκειται για δασικές εκτάσεις, δεδομένου ότι σε αυτές οι επεμβάσεις είναι κατ' εξαίρεση μόνον επιτρεπτές.
Επειδή, περαιτέρω, στην περίπτωση υποβολής αιτήματος για την εγκατάσταση αιολικού σταθμού, μεταξύ άλλων, σε περιοχή για την οποία έχει ήδη εκδοθεί μεγάλος αριθμός παρομοίων αδειών ή εκκρεμεί, για το σκοπό αυτόν, μεγάλος αριθμός αιτήσεων, τότε, κατά την έννοια των ειδικών διατάξεων του ν. 2244/1994 και της κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσης υπουργικής αποφάσεως, η άδεια εγκαταστάσεως χορηγείται μόνον εάν έχει προηγηθεί η σύνταξη των κατά τα άρθρα 7 και 8 του ν. 2742/1999 (Α' 207) Ειδικών ή Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης ή ο χαρακτηρισμός της περιοχής, κατά το άρθρο 10 του αυτού νόμου, ως Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων. Μέχρις ότου δε ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, που πρέπει να λάβει χώρα, εν όψει του ζητήματος αυτού, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, η χορήγηση της αδείας εγκαταστάσεως επιτρέπεται μόνον εάν έχει προηγηθεί σε επίπεδο νομού ή, πάντως, σχετικώς ευρείας διοικητικής περιφέρειας (επαρχίας κλπ.) συνολική μελέτη, κατά την οποία να συνεκτιμώνται αφ' ενός μεν οι ενεργειακές ανάγκες, τις οποίες πρόκειται να καλύψουν οι προς εγκατάσταση σταθμοί, αφ' ετέρου δε, και προεχόντως, οι επιπτώσεις στην περιοχή από την εγκατάσταση του συνόλου των ανεμογεννητριών και να προσδιορίζεται ο συνολικός αριθμός των αιολικών σταθμών και ανεμογεννητριών που μπορεί να εγκατασταθούν στην περιοχή, ενιαίως ή κατά τμήματα αυτής, χωρίς να σημειώνεται υπέρβαση στη φέρουσα ικανότητά τους στον τομέα αυτόν. Η συνδρομή δε των ανωτέρω προϋποθέσεων εξετάζεται στην περίπτωση αυτή, κατά τον έλεγχο της νομιμότητος όχι μόνο της πράξεως εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων αλλά και της αδείας εγκαταστάσεως κάθε σταθμού.
Επειδή, εξ άλλου, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 3 §§1, 4 και 5 του ν. 2244/1994, του άρθρου 5 του ίδιου νόμου και των κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου αυτού εκδοθεισών αποφάσεων του Υπουργού Β.Ε.Τ. (ήδη Ανάπτυξης), που ρυθμίζουν το ζήτημα της εγκαταστάσεως και λειτουργίας σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενεργείας, μεταξύ των οποίων και η εκμετάλλευση αιολικής ενεργείας, ερμηνευομένων σε συνδυασμό με το άρθρο 58 §§1, 2 και 3 του ν. 998/1979 (Α' 289), όπως όλες οι διατάξεις αυτές ίσχυαν κατά το χρόνο εκδόσεως των προσβαλλομένων πράξεων, δεν ήταν επιτρεπτή η εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με χρήση αιολικής ενεργείας σε δάση ή δασικές εκτάσεις (ΣτΕ 7μ. 1322, 1324/2001). Με τον μεταγενεστέρως όμως δημοσιευθέντα ν. 2941/2001 (Α' 201/ 12.9.2001), προστέθηκε, μεταξύ άλλων, νέα §3 στο άρθρο 58 του ν. 998/1979, με αναδρομική ισχύ από το χρόνο ισχύος του ν. 2244/ 1994, (άρθρο 2 §4 ν. 2941/2001), με την οποία προβλέπεται ότι μεταξύ των έργων υποδομής των οποίων επιτρέπεται, κατ' αρχήν, η εγκατάσταση σε δάση και δασικές εκτάσεις, περιλαμβάνονται οι αιολικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενεργείας, τούτο δε ορίζεται και με την §6 του αυτού άρθρου 2 του ν. 2941/2001, κατά τροποποίηση του άρθρου 2 §4 του ν. 2244/1994, ενώ, με την §8 του αυτού άρθρου 2 του ν. 2941/2001 ορίσθηκε ότι «Άδειες εγκαταστάσεως, οι οποίες χορηγήθηκαν υπέρ σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με χρήση ΑΠΕ και είχαν εξασφαλίσει σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία σχετική άδεια για την εγκατάστασή τους, καθώς και των απαραίτητων για την λειτουργία τους συνοδευτικών έργων και εγκαταστάσεων εντός δασών ή δασικών εκτάσεων, πριν την ισχύ του παρόντος νόμου, είναι νόμιμες και ισχυρές εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις των άρθρων 45 και 58 του ν. 998/1979 ή του άρθρου 13 του ν. 1734/1987, όπως τροποποιούνται με τον νόμο αυτόν». Οι νεότερες αυτές διατάξεις, που δημοσιεύθηκαν μεν μετά την έκδοση της προσβαλλομένης αδείας εγκαταστάσεως, πριν, όμως, από την άσκηση της κατ' αυτής αιτήσεως ακυρώσεως, καλύπτουν το ζήτημα της κατ' αρχήν δυνατότητος εγκαταστάσεως αιολικών σταθμών σε δάση και δασικές εκτάσεις και παρέχουν, αναδρομικώς, νόμιμο έρεισμα στην προσβαλλομένη πράξη από την άποψη αυτή. Τούτο, διότι με αυτές θεσπίζεται αφ' ενός μεν κατά τρόπο γενικό και αντικειμενικό νέο πάγιο νομοθετικό καθεστώς επιτρεπομένης από το άρθρο 24 §1 του Συντάγματος επεμβάσεως σε δασική έκταση, η οποία υπαγορεύεται από λόγους δημοσίου συμφέροντος αναγομένου στην προώθηση της παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από ανανεώσιμες πηγές ενεργείας, κατά τρόπο ολιγότερο βλαπτικό για το φυσικό περιβάλλον, αφ' ετέρου δε αναδρομική ρύθμιση σύμφωνη προς το νέο πάγιο καθεστώς. Όπως, όμως, έχει παγίως κριθεί (πρβλ. ΣτΕ 1986/2002, 3672/ 2001 κ.ά.), ακόμη και οι επιτρεπόμενες από το Σύνταγμα και το νόμο επεμβάσεις σε δάσος ή δασική έκταση, όπως είναι, κατά τα ανωτέρω, η εγκατάσταση αιολικών σταθμών, πρέπει να διενεργούνται με τη μεγαλύτερη δυνατή φειδώ, και αφού προηγουμένως κριθεί αιτιολογημένως ότι η ικανοποίηση των συγκεκριμένων αναγκών που επιδιώκεται με την επέμβαση υπερτερεί της ανάγκης διαφυλάξεως της δασικής βλαστήσεως και ότι δεν υφίσταται τρόπος ικανοποιήσεως των αναγκών χωρίς αλλοίωση της μορφής εκτάσεων με δασικό χαρακτήρα. Εφ' όσον δε κριθεί ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις, τότε οι ως άνω ανάγκες πρέπει να ικανοποιούνται με τη μικρότερη δυνατή απώλεια δασικού πλούτου. Συνεπώς, επιβάλλεται η κατά προτίμηση χρησιμοποίηση τμήματος δασικής εκτάσεως και μόνον εάν, κατά τη σχετική προσηκόντως αιτιολογημένη κρίση της Διοικήσεως, δεν υπάρχει δασική έκταση κατάλληλη για το σκοπό αυτό, μπορεί να επιτραπεί η εγκατάσταση αιολικού σταθμού σε δάσος.
Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, με τις προσβαλλόμενες πράξεις ενεκρίθησαν οι περιβαλλοντικοί όροι εγκαταστάσεως και λειτουργίας αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενεργείας της παρεμβαινούσης εταιρείας στην περιοχή Ελληνικού Δήμου Μονεμβασίας Λακωνίας και χορηγήθηκε η οικεία άδεια εγκαταστάσεως. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου (βλ. τον από 27.5.2002 πίνακα αιτήσεων για έκδοση αδειών παραγωγής σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με χρήση αιολικής ενεργείας στις περιοχές των Δήμων Ζ.**, Μ.** και Β.Λ.**), για την περιοχή των τριών αυτών πλησιοχώρων Δήμων, στους οποίους περιλαμβάνεται και ο επίμαχος Δήμος Μ.**, έχουν υποβληθεί συνολικώς 97 αιτήσεις για εγκατάσταση αιολικών σταθμών, ποικίλης δυναμικότητος, ευρισκόμενες σε διαφορετικά στάδια της διαδικασίας χορηγήσεως της τελικής αδείας. Εξ άλλου, η περιοχή εγκαταστάσεως του σταθμού ευρίσκεται σε περιβαλλοντικώς ευαίσθητη περιοχή, χαρακτηριζόμενη, μεταξύ άλλων, ως τουριστική ζώνη και αξιόλογο καταφύγιο πουλιών (βλ. το υπ' αριθ. πρωτ. 506588/ 13.7.1999 έγγραφο του ΕΟΤ), λόγος για τον οποίο ο ΕΟΤ, αντιτασσόμενος, κατ' αρχήν, στην εγκατάσταση του επίμαχου σταθμού, πρότεινε η δραστηριότητα αυτή να αποτελέσει, ενδεχομένως, επιλογή στο πλαίσιο ενός γενικότερου σχεδιασμού της περιοχής, που θα συνυπολογίσει την ανάπτυξη και των λοιπών παραγωγικών τομέων. Για την ευρύτερη περιοχή των ως άνω Δήμων, η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών του Υπουργείου Γεωργίας παρατηρεί, με το υπ' αριθ. πρωτ. 99572/1720/9.7.2001 έγγραφό της, με αφορμή τη χωροθέτηση εκεί αιολικών σταθμών, ότι δεν υπάρχει πρόταση από αρμόδια αρχή για τον αριθμό των αιολικών σταθμών που μπορεί να εγκατασταθούν στη νοτιοανατολική Πελοποννήσο, με συνέπεια να μην υπάρχει δυνατότητα συνολικής εκτιμήσεως των επιπτώσεων από την εγκατάστασή τους και να δημιουργούνται προβλήματα σε σχέση με την επιλογή καταλλήλων διαχειριστικών μέτρων και με άλλες δραστηριότητες. Παρατηρεί επίσης ότι η περιοχή, μεταξύ άλλων, της Μονεμβασίας, η οποία γειτνιάζει με την περιοχή των έργων, είναι από τα ωραιότερα τοπία της χώρας και περιοχή σχετικώς αραιοκατοικημένη, αδιατάρακτη, που διατηρεί τη φυσικότητά της, με συνέπεια να απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη χωροθέτηση των έργων, ενώ οι μεμονωμένες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων που υποβάλλονται για κάθε έργο, εκτιμούν τις επιπτώσεις από την εγκατάστασή του και μόνον, χωρίς να λαμβάνουν πολλές φορές υπ' όψιν ομοειδή έργα στην περιοχή, κατά τρόπο ώστε να είναι πιθανόν οι χωροθετήσεις των νέων έργων αθροιστικώς να δημιουργούν σημαντική επιβάρυνση στο περιβάλλον. Για την αυτή περιοχή της νότιας Λακωνίας, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), με την από 3.8.2001 ανακοίνωση τύπου, αφού παρατηρεί ότι εκεί υπήρξε τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον και ότι ενδεχόμενη αποδοχή όλων των αιτήσεων που έχουν νομίμως υποβληθεί, και που, μάλιστα, σε σημαντικό βαθμό, χωρικώς επικαλύπτονται θα οδηγούσε σε σημαντική επιβάρυνση του περιβάλλοντος στην περιοχή, εισηγείται την εκπόνηση για την περιοχή χωροταξικού σχεδίου, μέσω του οποίου «να προσδιορισθεί το περιβαλλοντικά και κοινωνικά ανεκτό, ενεργειακά και οικονομικά βέλτιστο αιολικό δυναμικό που μπορεί να αναπτυχθεί καθώς και οι ζώνες και συγκεκριμένες θέσεις στις οποίες μπορούν να εγκατασταθούν τα αιολικά πάρκα». Επίσης, στο υπ' αριθ. πρωτ. 3353/31.5. 2002 έγγραφο του Υφυπουργού Γεωργίας προς τη Βουλή, κατά την άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου, αναφέρεται ότι στην περιοχή της Λακωνίας από τον Πάρνωνα μέχρι το ακρωτήριο Μαλέας έχουν υποβληθεί πολλά αιτήματα για εγκατάσταση ανεμογεννητριών και, λόγω αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών και της υπάρξεως αρχαιολογικών χώρων, τουριστικών περιοχών και τοπίων ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, αποφασίσθηκε η εκπόνηση ειδικής χωροταξικής μελέτης, προκειμένου να χωροθετηθούν τα αιολικά πάρκα στην περιοχή. Περαιτέρω, όπως προκύπτει επίσης από τα στοιχεία του φακέλου (βλ. λ.χ. την υπ' αριθ. πρωτ. 1593/23.12. 1998 απόφαση του ΓΓΠ Πελοποννήσου, με την οποία εγκρίθηκε η κατασκευή έργων υποδομής για το συγκεκριμένο αιολικό σταθμό), ο τόπος εγκαταστάσεως του έργου είναι δασική έκταση, για την οποία χορηγήθηκε η κατά τη δασική νομοθεσία άδεια επεμβάσεως. Με τα δεδομένα αυτά, η προσβαλλόμενη πράξη εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων, που αφορά την εγκατάσταση αιολικού σταθμού στην ως άνω δασική έκταση, για την οποία έχουν υποβληθεί πολλές αιτήσεις για εγκατάσταση αιολικών σταθμών, είναι, κατά τα εκτεθέντα σε προηγουμένη σκέψη, μη νόμιμη και ακυρωτέα, δεδομένου ότι δεν προκύπτει ότι έχουν εγκριθεί, για την περιοχή αυτή, οι κατά τα άρθρα 7, 8 και 10 του ν. 2742/ 1999 πράξεις ούτε έχει εγκριθεί συνολική μελέτη για την εγκατάσταση αιολικών σταθμών, ενώ εξ άλλου έχει μεν χορηγηθεί η κατά τη δασική νομοθεσία άδεια επεμβάσεως, με συνεκτίμηση, όμως, μόνον των επιπτώσεων στη συγκεκριμένη περιοχή, χωρίς να έχει αιτιολογημένως εκτιμηθεί αν η εγκατάσταση θα μπορούσε να γίνει σε άλλη, μη δασική, περιοχή ή σε δασική μεν περιοχή αλλά με ολιγώτερη θυσία δασικής βλαστήσεως. Ακυρουμένης δε της ανωτέρω πράξεως, η συμπροσβαλλομένη άδεια εγκαταστάσεως στερείται του κατά νόμο απαιτουμένου ερείσματός της και είναι, συνεπώς, ακυρωτέες προεχόντως για το λόγο αυτό, τόσο η άδεια αυτή όσο και η υπουργική απόφαση, με την οποία απορρίφθηκε η σχετική προσφυγή των αιτούντων. Για τους λόγους αυτούς, που βασίμως προβάλλονται με την κρινομένη αίτηση, πρέπει αυτή να γίνει δεκτή και να ακυρωθούν οι προσβαλλόμενες πράξεις, αποβαίνει δε περιττή η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως, ενώ πρέπει να απορριφθεί η παρέμβαση.
Πρόεδρος:                  Κ. ΜΕΝΟΥΔΑΚΟΣ
Εισηγητές:                 Α. ΡΑΝΤΟΣ
Λήμματα: Σύνταγμα, Αρχή της αναγκαιότητας , Χωροταξία - πολεοδομία , Δάση , Ενέργεια.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ LIFE+ KAI ΕΡΓΟΛΑΒΙΕΣ ΑΙΟΛΙΚΩΝ

ΟΙ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ, Η ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟ DTBIRD